1.1. HELYZETKÉP – A MI ÓVODÁNK
A Mórichidai Napközi Otthonos Óvoda 1976-ban épült a település központjában.
Kezdetben az egyik szomszédos község; Rábaszentmiklós kisgyermekeinek óvodai nevelését is ellátta. 2000. szeptember 1-től pedig egy másik település, Árpás gyermekei részére is biztosítja a szolgáltatásokat. Így a három település önkormányzata feladatellátási megállapodás alapján működteti az óvodát.
Két csoportban működik óvodánk. Az katica csoportban kiscsoportos korosztályú gyerekek, a pillangó csoportban középső- nagycsoportos korosztályú gyerekek nevelése zajlik. A felvehető maximális gyermeklétszám (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről és Alapító Okirat szerint) 50 fő.
Óvodánkhoz játszóudvar is tartozik, mely zárt egységet alkot, nagy zöld területtel. Játékra, mozgásra a hely biztosított. A nevelési év során a programjaink és ünnepeink által lehetőséget biztosítunk a jelenlegi és leendő szülőknek arra ,hogy betekintést kapjanak az óvodai életünkbe. Saját főzőkonyhával rendelkezünk, mely nem csak az óvoda, de a helyi általános iskola gyermekeinek és alkalmazottainak étkeztetését is szolgálja, továbbá a három község szociálisan rászoruló lakosságát is ellátja.
- Óvodahasználók köre:
- - Óvodás gyermekek: 2,5 éves kortól (lehetőségként), illetve 3 éves kortól (kötelezően) iskolába lépésig
- - Szülők
- - Óvodai dolgozók
- Óvodahasználók szükségletei, igényei:
- - A gyermeket szeretetteljes gondoskodás és különleges védelem illeti meg, biztonságos és barátságos környezetben.
- - Szülői részről igény az óvodának a családi nevelést kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepének érvényesülése; továbbá szükséges kellő információhoz való hozzájutás gyermeke óvodai életéről.
- - Az óvodai dolgozóknak jogos igényük a minőségi nevelőmunka végzéséhez szükséges feltételek biztosítása.
- A Pedagógiai program a jogszabályi és tartalmi elvárásokkal összhangban fogalmazza meg az intézmény sajátos nevelési, oktatási feladatait, céljait. Nyomon követésük folyamatos.
1.2. KÜLDETÉSNYILATKOZATUNK
Küldetésnyilatkozatunkat az intézményünkben végzett elemzések összegzése és programunk alapján öt érték szerint határozzuk meg:
- Gyermekközpontúság
- Óvoda-Család kapcsolat
- Testi-lelki egészség
- Türelem
- Szabad játék
Hisszük, hogy a családdal karöltve, a gyermekek igényét szem előtt tartva, jó munkahelyi légkörben, egészséges, kiegyensúlyozott gyermekeket tudunk nevelni.
Minden cselekedetünk:
- a gyermekekről
- a gyermekekért
- a gyermekeknek szól.
1.3. ÓVODÁNK JÖVŐKÉPE
Az elsődleges célunk a gyerekek feltétel nélküli elfogadása és biztonságának megteremtése. A mindennapok során célunk, hogy megteremtsük számukra a szeretetteljes légkört, mindig türelemmel forduljunk hozzájuk, biztosítsuk számukra az önfeledt játékot, hogy ezáltal fejlődjenek képességeik.
A tevékenységek során minél színesebb és változatosabb tevékenységformákat kínáljunk számukra, érdeklődők és motiválhatók legyenek. Célunk még, hogy a gyermekek szívesen jöjjenek óvodába, bátran forduljanak hozzánk, ösztönzőleg hasson rájuk a nevelői munkák.
JÖVŐNK A GYERMEK – VIGYÁZZUNK RÁ, ÓVJUK, NEVELGESSÜK, HOGY A JÖVŐBEN IGAZI TÁMASZUNK LEGYEN!
2. GYERMEKKÉP
- A nevelő munkák során a célunk ,hogy a gyermekek testileg-lelkileg-értelmileg harmónikusan fejlődjenek saját személyiségüknek megfelelően.
- A gyerekek fejlesztése közben folyamatosan figyelembe vesszük egyéni képességeiket, mivel nincs két egyforma gyermek, ezért minden gyermekhez megkell találni a hozzá vezető utat ,hogy megnyíljon nekünk és a felszínre tudjuk hozni a benne rejlő képességeket.
- Bizalommal fordulnak hozzánk felnőttekhez, szívesen jönnek óvodába.
- Érzelmeiket kifejezik, érdeklődőek, motiválhatóak.
- Környezetükben észre veszik a szépet, az értéket.
- Együttérzéssel forduljanak egymáshoz, tolerálják és fogadják el kiemelt figyelmet igénylő társaikat.
- Viselkedéskultúrájuk megfelelő, tisztelettudóak, segítőkészek legyenek.
- Az óvodáskor végére készen állnak arra, hogy iskolába lépjenek
3. ÓVODAKÉP
Az óvoda a köznevelési rendszer szakmailag önálló nevelési intézménye, a családi nevelés kiegészítője, a gyermek harmadik életévétől az iskolába lépésig. Az óvoda pedagógiai tevékenységrendszere és tárgyi környezete biztosítja az óvodáskorú gyermek fejlődésének és nevelésének legmegfelelőbb feltételeit.
Az óvodában, miközben az teljesíti a funkcióit (óvó-védő, szociális, nevelő-személyiségfejlesztő), a gyermekekben megteremtődnek a következő életszakaszba (a kisiskolás korba) való átlépés belső pszichikus feltételei.
3.1. NEVELÉSI PROGRAMUNK ALAPELVEI
- A gyermek személyiségének feltétel nélküli elfogadása, tisztelete
- A gyermek egyéni készségeinek és képességeinek kibontakoztatása
- Gyermek személyiségéhez való igazodás
- Gyermeki szükségletek kielégítése
- Érzelmi biztonságot nyújtó, derűs légkör kialakítása
- Megfelelő tárgyi és személyi környezet kialakítása
- A testi, szociális, és értelmi képességek egyéni és életkori szükségletekhez való alakítása
- A nemzetiséghez tartozó gyermekek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, átörökítését, nyelvi nevelését, és a multikulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét.
- A hazájukat elhagyni kényszerülő családok (a továbbiakban: migráns) gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását.